Het belang van slaap

Slaap is een van de meest belangrijke factoren voor een goede gezondheid. Dit wordt alleen heel erg vaak onderschat. Wanneer je goed slaapt, voel je je overdag uitgerust, vrolijker, fitter, alerter en levenslustiger. Simpel gezegd; je zit lekkerder in je vel. Maar wanneer je kampt met slaaptekort, dan rekent zich dat binnen een heel korte tijd af. Niet alleen ben je moe, lusteloos en chagrijnig, maar ook ondermijn je je gezondheid.

Waarom is slaap van belang?

Een goede nachtrust is net zo belangrijk als gezond eten en voldoende bewegen. Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich namelijk zowel mentaal als fysiek. Je hersenen verwerken namelijk de informatie die je gedurende de dag hebt binnengekregen, je lichaamscellen voeren herstelwerk uit, je energiebronnen worden aangevuld en je spieren komen tot rust. Dit alles draagt bij aan een sterk immuunsysteem. Buiten deze voordelen, zijn er nog veel meer factoren te koppelen aan een goede nachtrust. Zo is voldoende slapen goed voor je concentratie en reactiesnelheid. Ook ben je na een nacht goed slapen veel beter bestand tegen stress, sta je positiever in het leven, ben je besluitvaardiger, productiever en creatiever. Slaap is dus essentieel voor je hele gezondheid. Als je chronisch slaaptekort hebt, stijgt de kans op een hartaanval met 48%. Op lange termijn kan het zelfs leiden tot permanent geheugenverlies.

Heb je problemen met slapen? Dan kun je de onderstaande tips gebruiken om de kwaliteit van je slaap te verbeteren:

1. Zorg voor ontspanning voor je gaat slapen

Breng je lichaam en geest tot rust voordat je naar bed gaat. Luister naar rustige muziek, lees een boek of doe ontspanning- of meditatieoefeningen. Zo zorg je ervoor dat het stresshormonen in je lijf daalt en vermindert de spanning. Daardoor breng je dus je geest en lichaam tot rust en dat bevordert je slaap.

2. Adem in door je neus

Breng je zenuwstelsel tot rust door je te focussen op je ademhaling. Ga lekker in je bed liggen en adem 4 tellen in door je neus. Houd vervolgens je adem 7 stellen in en adem daarna in 8 tellen rustig uit. Na enige tijd zal je merken dat je je meer kan ontspannen en valt daardoor beter in slaap.

3. Zorg voor regelmaat

Ook een regelmatig slaap- en waakritme bevorderen een goede nachtrust. Je biologische klok geeft namelijk dagelijks automatisch aan wanneer het bedtijd is. Het maakt dan melatonine aan waar je slaperig van wordt. Volg je het ritme van je interne klok? Dan draagt dat bij aan beter slapen. En nee, het heeft dus niets te maken met hoelang je hebt geslapen.

4. Raam open en kachel uit

Een goed geventileerde en koele slaapkamer zorgt er ook voor dat je lekkerder kan slapen. Zet je raam dus open en zet de kachel uit. Volgens onderzoekers is 18 graden de ideale slaapkamertemperatuur voor een goede nachtrust.

5. Geen licht, geen geluid

Elke vorm van licht en geluid kan de kwaliteit van je slaap beïnvloeden. Zorg daarom dat het zo donker mogelijk is in je slaapkamer (hoe donkerder, hoe beter). Hang bijvoorbeeld verduisterende gordijnen op en maak gebruik van oordopjes als je last hebt van geluiden of lawaai en daardoor moeilijk in slaap komt.

Bekijk andere posts

Tips

Sporten in de hitte; Do’s & Dont’s

Het is zonnig en warm, maar dit weerhoudt jou er natuurlijk niet van om te gaan sporten. Je kan prima op de fiets stappen of een stuk gaan lopen. Maar wil je echt intensief gaan sporten? Dan is het wel belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Daarom geven we je 7 tips om sporten met warm weer vol te houden.

Lees verder »
Advies

Het belang van slaap

Slaap is een van de meest belangrijke factoren voor een goede gezondheid. Dit wordt alleen heel erg vaak onderschat. Wanneer je goed slaapt, voel je je overdag uitgerust, vrolijker, fitter, alerter en levenslustiger. Simpel gezegd; je zit lekkerder in je vel. Maar wanneer je kampt met slaaptekort, dan rekent zich dat binnen een heel korte tijd af. Niet alleen ben je moe, lusteloos en chagrijnig, maar ook ondermijn je je gezondheid.

Lees verder »
Buiten sporten

De invloed van muziek tijdens het sporten

Sporten en muziek hebben een positieve invloed op elkaar. Het is dan ook niet raar dat veel mensen vasthouden aan de gewoonte om tijdens het sporten muziek te luisteren. Je kent misschien wel dat moment, waarop alles tijdens het sporten ineens zwaarder lijkt dan normaal. Je krijgt zo’n vervelend stemmetje in je hoofd dat je influistert; stop er maar gewoon mee. Hierdoor ga je mogelijk twijfelen aan je motivatie en doorzettingsvermogen. Dat is het moment waarop muziek je dat extra steuntje in de rug kan geven.

Lees verder »
Tips

7 tips voor gezonde voeding

Gezonde voeding vormt de basis voor een gezonder leven. Het bevordert je prestaties, welzijn en geeft je lichaam wat het nodig heeft. Daarnaast kan je met gezonde voeding veel ziekten voorkomen. De volgende tips zullen je helpen om je eetpatroon gezonder te maken en hebben dus een grote invloed op je fysieke gezondheid en prestaties.

Lees verder »
Advies

Een gezond gewicht behouden of krijgen: wat kunt u er zelf aan doen?

Er is een hele verzameling van factoren die uw lichaamsvet en dus uw gewicht beïnvloeden. Bij de een zal de ene factor een grotere rol spelen dan bij de ander. Wat voor vrijwel iedereen gelijk is, is dat gezond eten en voldoende bewegen de belangrijkste voorwaarden zijn voor een gezond lichaam en een gezond gewicht.

Lees verder »
Tips

5 eenvoudige tips om het energieniveau te verhogen

Deze 5 tips, die samen werken, zouden moeten helpen wanneer je probeert wat energie te besparen om gedurende je dag in beweging te blijven en vooruitgang te boeken. Velen van ons denken dat er niet genoeg uren per dag zijn, dus het is enorm belangrijk om het beste uit ieder uur te halen!

Lees verder »
Tips

3 tips voor meer positiviteit in je leven

Positief blijven is soms een hele opgave in deze wereld. We leven namelijk in een wereld waar het ene schokkende bericht over de andere struikelt. Negatief nieuws trekt nou eenmaal onze aandacht. Deze dagelijkse stortvloed aan negativiteit betekent echter iet dat alles in deze wereld ook daadwerkelijk negatief is. Het denken dat de wereld mooi of moeilijk is – is namelijk niet de situatie in de buitenwereld. Enkele mooie voorbeelden hiervan zijn: Het boeken van een verre reis kan je opwinding geven … maar ook zorgen voor angst voor het onbekende. Of het krijgen van een baby kan voor veel vreugde zorgen… maar ook een postnatale depressie. Omdat we door middel van denken, de gebeurtenissen in ons leven interpreteren in plaats van feiten aannemen, hebben we de unieke mogelijkheid om onze reactie op veranderingen bewust te kiezen. Maar hoe doe je dat precies?

Lees verder »
Tips

7 tips om pijnlijke knieën sterker te maken

Zwakke en pijnlijke knieën is een probleem van alle leeftijden. Wij zijn natuurlijk geen dokter en kunnen van een afstand niet zien wat er aan de hand is (zoek ook vooral medische hulp als je serieuze klachten hebt) maar we kunnen wel een aantal tips geven om zelf mee aan de slag te gaan. Deze tips zijn bedoeld om je knieën te versterken.

Lees verder »

PERSONAL TRAINING AL VANAF €27,50 PER UUR

Interesse? Laat hieronder je gegevens achter en maak kennis met Outdoor PT tijdens een vrijblijvend intakegesprek.

PERSONAL TRAINING AL VANAF €27,50 PER UUR

Interesse? Laat hieronder je gegevens achter en maak kennis met Outdoor PT tijdens een vrijblijvend intakegesprek.