De invloed van muziek tijdens het sporten

Sporten en muziek hebben een positieve invloed op elkaar. Het is dan ook niet raar dat veel mensen vasthouden aan de gewoonte om tijdens het sporten muziek te luisteren. Je kent misschien wel dat moment, waarop alles tijdens het sporten ineens zwaarder lijkt dan normaal. Je krijgt zo’n vervelend stemmetje in je hoofd dat je influistert; stop er maar gewoon mee. Hierdoor ga je mogelijk twijfelen aan je motivatie en doorzettingsvermogen. Dat is het moment waarop muziek je dat extra steuntje in de rug kan geven.

1. De beat van de muziek heeft invloed op de intensiteit van je training.

Het is natuurlijk logisch dat het ritme van de muziek die je luistert, invloed heeft op het ritme van je bewegingen. Hoe sneller de beat, hoe intenser ook jouw inspanning. Daar zit natuurlijk een grens aan – je kunt niet eeuwig blijven versnellen.

2. Muziek zorgt voor een vast ritme.

Wanneer je gebruik maakt van muziek tijdens het sporten, zorgt het ervoor dat je een vast ritme aan kunt houden. Hierdoor presteer je vaak beter dan wanneer je maar wat doet. Dit komt vaak pas tot uiting, als je al wat langer aan het trainen bent. Als je een oefening langer uitvoert, heb je vaak de neiging om flink te vertragen in de uitvoering. Wanneer je naar muziek luistert, kan dit je echter meer houvast geven om je aan het ritme van de muziek te houden, waardoor je de oefeningen gelijkmatig uit blijft voeren.

3. Muziek is een goede afleiding van vermoeidheid.

Wanneer je tijdens het sporten muziek luistert, zorg je ervoor dat je brein zich op iets anders kan concentreren dan op de pijn en vermoeidheid van het trainen. Het gevolg hiervan is dat je minder snel doorhebt dat je vermoeid raakt. Zo kan je eenvoudig gezegd langer door gaan met trainen, waardoor je betere prestaties behaalt.

4. Muziek maakt het sporten leuker.

Wanneer je iedere week zo goed als dezelfde workout op je planning hebt staan, kan dat op den duur redelijk gaan vervelen. Dit kan er dan ook voor gaan zorgen dat je minder vaak gaat sporten. Als je muziek toevoegt aan je training, is het echter veel leuker. Je bent dan namelijk niet enkel gedachteloos gewichten heen en weer aan het sjouwen. Een goede afspeellijst kan er dan voor zorgen dat je het plezier in het sporten weer terugkrijgt.

5. Muziek geeft je meer motivatie.

Ten slotte kan muziek je ook helpen om überhaupt bij je sportschool te komen. Lekkere uptempo muziek geeft je vaak ook juist zin om in beweging te komen. Hang je ’s avonds wel eens moedeloos op de bank en zie je het echt niet zitten om te gaan sporten? Dan kan muziek je net dat beetje extra motivatie geven om tóch van die bank te komen.

Bekijk andere posts

Tips

Sporten in de hitte; Do’s & Dont’s

Het is zonnig en warm, maar dit weerhoudt jou er natuurlijk niet van om te gaan sporten. Je kan prima op de fiets stappen of een stuk gaan lopen. Maar wil je echt intensief gaan sporten? Dan is het wel belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Daarom geven we je 7 tips om sporten met warm weer vol te houden.

Lees verder »
Advies

Het belang van slaap

Slaap is een van de meest belangrijke factoren voor een goede gezondheid. Dit wordt alleen heel erg vaak onderschat. Wanneer je goed slaapt, voel je je overdag uitgerust, vrolijker, fitter, alerter en levenslustiger. Simpel gezegd; je zit lekkerder in je vel. Maar wanneer je kampt met slaaptekort, dan rekent zich dat binnen een heel korte tijd af. Niet alleen ben je moe, lusteloos en chagrijnig, maar ook ondermijn je je gezondheid.

Lees verder »
Buiten sporten

De invloed van muziek tijdens het sporten

Sporten en muziek hebben een positieve invloed op elkaar. Het is dan ook niet raar dat veel mensen vasthouden aan de gewoonte om tijdens het sporten muziek te luisteren. Je kent misschien wel dat moment, waarop alles tijdens het sporten ineens zwaarder lijkt dan normaal. Je krijgt zo’n vervelend stemmetje in je hoofd dat je influistert; stop er maar gewoon mee. Hierdoor ga je mogelijk twijfelen aan je motivatie en doorzettingsvermogen. Dat is het moment waarop muziek je dat extra steuntje in de rug kan geven.

Lees verder »
Tips

7 tips voor gezonde voeding

Gezonde voeding vormt de basis voor een gezonder leven. Het bevordert je prestaties, welzijn en geeft je lichaam wat het nodig heeft. Daarnaast kan je met gezonde voeding veel ziekten voorkomen. De volgende tips zullen je helpen om je eetpatroon gezonder te maken en hebben dus een grote invloed op je fysieke gezondheid en prestaties.

Lees verder »
Advies

Een gezond gewicht behouden of krijgen: wat kunt u er zelf aan doen?

Er is een hele verzameling van factoren die uw lichaamsvet en dus uw gewicht beïnvloeden. Bij de een zal de ene factor een grotere rol spelen dan bij de ander. Wat voor vrijwel iedereen gelijk is, is dat gezond eten en voldoende bewegen de belangrijkste voorwaarden zijn voor een gezond lichaam en een gezond gewicht.

Lees verder »
Tips

5 eenvoudige tips om het energieniveau te verhogen

Deze 5 tips, die samen werken, zouden moeten helpen wanneer je probeert wat energie te besparen om gedurende je dag in beweging te blijven en vooruitgang te boeken. Velen van ons denken dat er niet genoeg uren per dag zijn, dus het is enorm belangrijk om het beste uit ieder uur te halen!

Lees verder »
Tips

3 tips voor meer positiviteit in je leven

Positief blijven is soms een hele opgave in deze wereld. We leven namelijk in een wereld waar het ene schokkende bericht over de andere struikelt. Negatief nieuws trekt nou eenmaal onze aandacht. Deze dagelijkse stortvloed aan negativiteit betekent echter iet dat alles in deze wereld ook daadwerkelijk negatief is. Het denken dat de wereld mooi of moeilijk is – is namelijk niet de situatie in de buitenwereld. Enkele mooie voorbeelden hiervan zijn: Het boeken van een verre reis kan je opwinding geven … maar ook zorgen voor angst voor het onbekende. Of het krijgen van een baby kan voor veel vreugde zorgen… maar ook een postnatale depressie. Omdat we door middel van denken, de gebeurtenissen in ons leven interpreteren in plaats van feiten aannemen, hebben we de unieke mogelijkheid om onze reactie op veranderingen bewust te kiezen. Maar hoe doe je dat precies?

Lees verder »
Tips

7 tips om pijnlijke knieën sterker te maken

Zwakke en pijnlijke knieën is een probleem van alle leeftijden. Wij zijn natuurlijk geen dokter en kunnen van een afstand niet zien wat er aan de hand is (zoek ook vooral medische hulp als je serieuze klachten hebt) maar we kunnen wel een aantal tips geven om zelf mee aan de slag te gaan. Deze tips zijn bedoeld om je knieën te versterken.

Lees verder »

PERSONAL TRAINING AL VANAF €27,50 PER UUR

Interesse? Laat hieronder je gegevens achter en maak kennis met Outdoor PT tijdens een vrijblijvend intakegesprek.

PERSONAL TRAINING AL VANAF €27,50 PER UUR

Interesse? Laat hieronder je gegevens achter en maak kennis met Outdoor PT tijdens een vrijblijvend intakegesprek.