De effecten van buiten sporten op je gezondheid

Jezelf in het zweet werken op een loopband van de sportschool, of toch een flinke sprint door het bos gaan trekken. Wat is nou eigenlijk beter? Binnen sporten, of toch buiten?

Jij sport meestal binnen omdat je bang bent dat er een spatje regen uit de wolken wordt geperst? Of omdat je vastzit aan een duur sportschoolabonnement? Ongeacht of je het nu binnen of buiten doet; sporten is gezond voor iedereen. Dat hoeft niet per se buiten. Toch is het volgens socioloog Jolanda Maas van groot belang om eens stil te staan bij de extra voordelen die sporten in de buitenlucht heeft. Think twice, want er zijn genoeg redenen te verzinnen om je workout naar buiten te verplaatsen. Om met de woorden van George Michael te spreken: let’s go outside!

Nog niet overtuigd van de voordelen van buiten sporten ten opzichte van binnen sporten? Bij deze geven we je nog eens 7 voordelen op een rijtje:

1. Het effect op je mentale welzijn

Dat sporten gezond is weten de meesten wel. Er is echter gebleken dat buiten sporten extra effecten heeft op je mentale gezondheid. Je maakt buiten namelijk meer endorfine aan. Dit leidt, in combinatie met zonlicht, tot een gelukkiger en meer ontspannen gevoel, minder stress en meer creativiteit.

2. Het effect van de zon

Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D. De buitenlucht opzoeken is dus een perfecte gelegenheid om je lichaam te voorzien van deze vitaminen. Vitamine D zorgt namelijk voor sterke botten en geeft een boost aan je immuunsysteem.

3. Het effect van groen

De kleur groen blijkt in vele opzichten een zeer positief effect te hebben. Groen zorgt voor ontspanning, balans en verfrissing. Bovendien werkt het rustgevend, waardoor een stress verlagend effect ontstaat.

4. Het effect op gewichtsverlies

Buiten verbrand je meer calorieën. Op de eerste plaats is dit te danken aan de krachten van Moeder Natuur, zoals tegenwind en omgevingsfactoren. Bovendien moet je lichaam in de zomermaanden harder werken om warmte te verliezen en in de winter om meer warmte vasthouden.

5. Het effect op de motivatie

Buiten sporten werkt ook motiverend. Zo blijkt dat sporten in een groene omgeving een verslavend effect heeft. Een rondje door het park is tenslotte aangenamer dan een half uurtje op een loopband. Dit zorgt er ook voor dat mensen het buiten langer volhouden.

6. Het effect van buitenlucht

De zweterige, klamme lucht in de sportschool versus de frisse, schone buitenlucht. De buitenlucht is vijf keer schoner dat de lucht in een sportschool. Meer blootstelling aan parken en bossen leidt daarom tot minder kans op depressie, longklachten en hart- en vaatziekten.

7. Het effect van buitenlicht

Door meer tijd door te brengen in daglicht wordt je slaapritme beter. Buitenlicht heeft namelijk meer effect op je biologische klok dan lampen. Bovendien maak je na afloop van het buiten sporten meer slaaphormonen aan, waardoor je beter slaapt en algemeen fitter bent.

Bekijk andere posts

Tips

Sporten in de hitte; Do’s & Dont’s

Het is zonnig en warm, maar dit weerhoudt jou er natuurlijk niet van om te gaan sporten. Je kan prima op de fiets stappen of een stuk gaan lopen. Maar wil je echt intensief gaan sporten? Dan is het wel belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Daarom geven we je 7 tips om sporten met warm weer vol te houden.

Lees verder »
Advies

Het belang van slaap

Slaap is een van de meest belangrijke factoren voor een goede gezondheid. Dit wordt alleen heel erg vaak onderschat. Wanneer je goed slaapt, voel je je overdag uitgerust, vrolijker, fitter, alerter en levenslustiger. Simpel gezegd; je zit lekkerder in je vel. Maar wanneer je kampt met slaaptekort, dan rekent zich dat binnen een heel korte tijd af. Niet alleen ben je moe, lusteloos en chagrijnig, maar ook ondermijn je je gezondheid.

Lees verder »
Buiten sporten

De invloed van muziek tijdens het sporten

Sporten en muziek hebben een positieve invloed op elkaar. Het is dan ook niet raar dat veel mensen vasthouden aan de gewoonte om tijdens het sporten muziek te luisteren. Je kent misschien wel dat moment, waarop alles tijdens het sporten ineens zwaarder lijkt dan normaal. Je krijgt zo’n vervelend stemmetje in je hoofd dat je influistert; stop er maar gewoon mee. Hierdoor ga je mogelijk twijfelen aan je motivatie en doorzettingsvermogen. Dat is het moment waarop muziek je dat extra steuntje in de rug kan geven.

Lees verder »
Tips

7 tips voor gezonde voeding

Gezonde voeding vormt de basis voor een gezonder leven. Het bevordert je prestaties, welzijn en geeft je lichaam wat het nodig heeft. Daarnaast kan je met gezonde voeding veel ziekten voorkomen. De volgende tips zullen je helpen om je eetpatroon gezonder te maken en hebben dus een grote invloed op je fysieke gezondheid en prestaties.

Lees verder »
Advies

Een gezond gewicht behouden of krijgen: wat kunt u er zelf aan doen?

Er is een hele verzameling van factoren die uw lichaamsvet en dus uw gewicht beïnvloeden. Bij de een zal de ene factor een grotere rol spelen dan bij de ander. Wat voor vrijwel iedereen gelijk is, is dat gezond eten en voldoende bewegen de belangrijkste voorwaarden zijn voor een gezond lichaam en een gezond gewicht.

Lees verder »
Tips

5 eenvoudige tips om het energieniveau te verhogen

Deze 5 tips, die samen werken, zouden moeten helpen wanneer je probeert wat energie te besparen om gedurende je dag in beweging te blijven en vooruitgang te boeken. Velen van ons denken dat er niet genoeg uren per dag zijn, dus het is enorm belangrijk om het beste uit ieder uur te halen!

Lees verder »
Tips

3 tips voor meer positiviteit in je leven

Positief blijven is soms een hele opgave in deze wereld. We leven namelijk in een wereld waar het ene schokkende bericht over de andere struikelt. Negatief nieuws trekt nou eenmaal onze aandacht. Deze dagelijkse stortvloed aan negativiteit betekent echter iet dat alles in deze wereld ook daadwerkelijk negatief is. Het denken dat de wereld mooi of moeilijk is – is namelijk niet de situatie in de buitenwereld. Enkele mooie voorbeelden hiervan zijn: Het boeken van een verre reis kan je opwinding geven … maar ook zorgen voor angst voor het onbekende. Of het krijgen van een baby kan voor veel vreugde zorgen… maar ook een postnatale depressie. Omdat we door middel van denken, de gebeurtenissen in ons leven interpreteren in plaats van feiten aannemen, hebben we de unieke mogelijkheid om onze reactie op veranderingen bewust te kiezen. Maar hoe doe je dat precies?

Lees verder »
Tips

7 tips om pijnlijke knieën sterker te maken

Zwakke en pijnlijke knieën is een probleem van alle leeftijden. Wij zijn natuurlijk geen dokter en kunnen van een afstand niet zien wat er aan de hand is (zoek ook vooral medische hulp als je serieuze klachten hebt) maar we kunnen wel een aantal tips geven om zelf mee aan de slag te gaan. Deze tips zijn bedoeld om je knieën te versterken.

Lees verder »

PERSONAL TRAINING AL VANAF €27,50 PER UUR

Interesse? Laat hieronder je gegevens achter en maak kennis met Outdoor PT tijdens een vrijblijvend intakegesprek.

PERSONAL TRAINING AL VANAF €27,50 PER UUR

Interesse? Laat hieronder je gegevens achter en maak kennis met Outdoor PT tijdens een vrijblijvend intakegesprek.