Een gezond gewicht behouden of krijgen: wat kunt u er zelf aan doen?

Er is een hele verzameling van factoren die uw lichaamsvet en dus uw gewicht beïnvloeden. Bij de een zal de ene factor een grotere rol spelen dan bij de ander. Wat voor vrijwel iedereen gelijk is, is dat gezond eten en voldoende bewegen de belangrijkste voorwaarden zijn voor een gezond lichaam en een gezond gewicht.

1. Gezonde voeding

Op het gebied van voeding hoeven we het niet moeilijker te maken dan nodig is. Wanneer je je dagelijkse porties uit de schijf van vijf eet en daarnaast water, koffie- en theedrinkt, dan ben je al heel goed op weg. Natuurlijk moet je daarnaast op zijn tijd gewoon een stukje taart kunnen eten. Daar is nog nooit iemand te dik van geworden. Je moet dus vooral niet te krampachtig gaan denken over eten, maar je moet er wel bewust mee bezig zijn. Kies voor de juiste producten, en in de loop der tijd gaat dat steeds meer op de automatische piloot.

2. Vetverbranding stimuleren door training

Dat bewegen erg belangrijk is, is algemeen bekend. Door te doen aan training, maak je meer spiermassa aan en neemt de verbranding toe. Maar misschien vindt je sporten wel helemaal niet leuk en zit je weleens met kletsnatte oksels te zwoegen op een hometrainer, om dan na een half uur te zien dat je nog maar één bruine boterham aan calorieën hebt verbrand. Houd dan in je achterhoofd dat de calorieën op dat schermpje niet het belangrijkste zijn. Door te bewegen, en met name dan ook krachttraining, maak je namelijk spiermassa aan. Door deze toegenomen spiermassa zal er de hele dag en nacht door, meer verbrand worden. Ook in rust! Dus zelfs als je slaapt verbrand je meer calorieën.

3. Bewegingsadvies

Voor volwassenen is het advies om gedurende de week, 2.5 uur matig-intensief te bewegen. Hierbij kan je denken aan stevig wandelen of een stukje fietsen. Over het algemeen geldt: hoe meer en hoe intensiever, des te beter. Zorg er hierbij wel voor dat je de beweging verdeeld over de week, en dat je niet je 2.5 uur in één dag probeert te behalen. Wanneer je dit namelijk wel doet, neemt de kans op blessures flink toe en dan ben je nog verder van huis. Daarnaast wordt nog aanbevolen om minstens tweemaal per week spier- en botversterkende oefeningen te doen, om zo het lichaam optimaal gezond te houden.

4. Zorg voor voldoende nachtrust en voorkom langdurige stress

Het is van groot belang om voldoende nachtrust te krijgen. Een tekort hieraan kan namelijk ook gewichtstoename als gevolg hebben. Dit geldt ook voor te veel en langdurige stress. En mocht het dan gebeuren dat je hiervoor medicijnen krijgt voorgeschreven die mogelijk een gewicht-verhogende werking hebben, houd dan je gewicht goed in de gaten en bespreek vroegtijdig met je arts als je merkt dat je zwaarder wordt.

Bekijk andere posts

Tips

Sporten in de hitte; Do’s & Dont’s

Het is zonnig en warm, maar dit weerhoudt jou er natuurlijk niet van om te gaan sporten. Je kan prima op de fiets stappen of een stuk gaan lopen. Maar wil je echt intensief gaan sporten? Dan is het wel belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Daarom geven we je 7 tips om sporten met warm weer vol te houden.

Lees verder »
Advies

Het belang van slaap

Slaap is een van de meest belangrijke factoren voor een goede gezondheid. Dit wordt alleen heel erg vaak onderschat. Wanneer je goed slaapt, voel je je overdag uitgerust, vrolijker, fitter, alerter en levenslustiger. Simpel gezegd; je zit lekkerder in je vel. Maar wanneer je kampt met slaaptekort, dan rekent zich dat binnen een heel korte tijd af. Niet alleen ben je moe, lusteloos en chagrijnig, maar ook ondermijn je je gezondheid.

Lees verder »
Buiten sporten

De invloed van muziek tijdens het sporten

Sporten en muziek hebben een positieve invloed op elkaar. Het is dan ook niet raar dat veel mensen vasthouden aan de gewoonte om tijdens het sporten muziek te luisteren. Je kent misschien wel dat moment, waarop alles tijdens het sporten ineens zwaarder lijkt dan normaal. Je krijgt zo’n vervelend stemmetje in je hoofd dat je influistert; stop er maar gewoon mee. Hierdoor ga je mogelijk twijfelen aan je motivatie en doorzettingsvermogen. Dat is het moment waarop muziek je dat extra steuntje in de rug kan geven.

Lees verder »
Tips

7 tips voor gezonde voeding

Gezonde voeding vormt de basis voor een gezonder leven. Het bevordert je prestaties, welzijn en geeft je lichaam wat het nodig heeft. Daarnaast kan je met gezonde voeding veel ziekten voorkomen. De volgende tips zullen je helpen om je eetpatroon gezonder te maken en hebben dus een grote invloed op je fysieke gezondheid en prestaties.

Lees verder »
Advies

Een gezond gewicht behouden of krijgen: wat kunt u er zelf aan doen?

Er is een hele verzameling van factoren die uw lichaamsvet en dus uw gewicht beïnvloeden. Bij de een zal de ene factor een grotere rol spelen dan bij de ander. Wat voor vrijwel iedereen gelijk is, is dat gezond eten en voldoende bewegen de belangrijkste voorwaarden zijn voor een gezond lichaam en een gezond gewicht.

Lees verder »
Tips

5 eenvoudige tips om het energieniveau te verhogen

Deze 5 tips, die samen werken, zouden moeten helpen wanneer je probeert wat energie te besparen om gedurende je dag in beweging te blijven en vooruitgang te boeken. Velen van ons denken dat er niet genoeg uren per dag zijn, dus het is enorm belangrijk om het beste uit ieder uur te halen!

Lees verder »
Tips

3 tips voor meer positiviteit in je leven

Positief blijven is soms een hele opgave in deze wereld. We leven namelijk in een wereld waar het ene schokkende bericht over de andere struikelt. Negatief nieuws trekt nou eenmaal onze aandacht. Deze dagelijkse stortvloed aan negativiteit betekent echter iet dat alles in deze wereld ook daadwerkelijk negatief is. Het denken dat de wereld mooi of moeilijk is – is namelijk niet de situatie in de buitenwereld. Enkele mooie voorbeelden hiervan zijn: Het boeken van een verre reis kan je opwinding geven … maar ook zorgen voor angst voor het onbekende. Of het krijgen van een baby kan voor veel vreugde zorgen… maar ook een postnatale depressie. Omdat we door middel van denken, de gebeurtenissen in ons leven interpreteren in plaats van feiten aannemen, hebben we de unieke mogelijkheid om onze reactie op veranderingen bewust te kiezen. Maar hoe doe je dat precies?

Lees verder »
Tips

7 tips om pijnlijke knieën sterker te maken

Zwakke en pijnlijke knieën is een probleem van alle leeftijden. Wij zijn natuurlijk geen dokter en kunnen van een afstand niet zien wat er aan de hand is (zoek ook vooral medische hulp als je serieuze klachten hebt) maar we kunnen wel een aantal tips geven om zelf mee aan de slag te gaan. Deze tips zijn bedoeld om je knieën te versterken.

Lees verder »

PERSONAL TRAINING AL VANAF €27,50 PER UUR

Interesse? Laat hieronder je gegevens achter en maak kennis met Outdoor PT tijdens een vrijblijvend intakegesprek.

PERSONAL TRAINING AL VANAF €27,50 PER UUR

Interesse? Laat hieronder je gegevens achter en maak kennis met Outdoor PT tijdens een vrijblijvend intakegesprek.